قالب جوملا
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رای)

b_150_100_16777215_00_images_porojeh_03417.jpg هدف از دایر کردن نهاد آموزش عمومی در جوار مساجد از دوره صدر اسلام تا قرن چهارم هجری، اجتماعی کردن فرد و سازگار نمودن او با جامعه و انتقال میراث فرهنگی جامعه محلی بوده است.

در دوران صفویه فرایند تعلیم و تربیت تحت الشعاع عقاید مذهبی که در آن عصر نیرومندترین عامل وحدت و یگانگی فرهنگ بود قرار گرفت . در دوران سلطنت نادرشاه افشار، کریم خان زند و فتحعلی شاه قاجار، به واسطه انگیزه کشورگشایی و لشکرکشی نادر، به فرهنگ و تعلیم و تربیت عامه توجه خاصی نشد و روند فعالیتهای آموزش و پرورش همانند دوره های قبل دچار رکود شد. یکی از علل بی حاصلی فعالیتهای اصلاحی در زمینه آموزش و پرورش آن است که هرگاه اهداف آموزش و پرورش تغییر کرد، سازمان و تشکیلات تازه ای برای تحقق بخشیدن به آرمانها  و ارزشهای جدید در حوزه ی نیاز جامعه به وجود نیامد. به علت ضعف فرهنگ برنامه ریزی تحولاتی در خور نیاز در زمینه روشها و محتوای آموزش و پرورش و تأمین معلمان و کارکنان شایسته ای که بتوانند با ابزار و تجهیزات لازم نقش کلیدی در تحقق برنامه های اصلاحی آموزش و پرورش ایفا نمایند، صورت نگرفته است.
بررسی تحولات آموزش و پرورش در ایران نشان میدهد که به علت نبود فرایند ارزیابی از نتایج و پیشرفت هر یک از مراحل اجرایی برنامه های اصلاحی و سرانجام فقدان ضمانتهای اجرایی، قانونی و مالی، دست اندرکار این امر تعلیم و تربیت ناگزیر به دوباره کاری در امر اصلاحات شده اند. که هم اکنون این فقدان ها و کم و کاست ها در نظام آموزش و پرورش و حتی دانشگاهها و مؤسسسات آموزش عالی هم دیده می شود.

 فهرست :  

نهاد آموزش و پرورش

مدارس در جوار مساجد

آموزش و پرورش در دوران صفویه

هدف از تعلیم

آموزش و پرورش در دوران افشاریه، زندیه، قاجار

مکتب خانه

دوران عباس میرزا و محمدشاه

تأسیس دارالفنون

قوانین مؤثر بر توسعه آموزش و پرورش از مشروطه به بعد

طرح بنیادی نظام آموزش و پرورش بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی

نظام جدید به صورت نیمسال واحدی

6,000 تومان

اخبار دانشگاهی

Go to top