حسـابداری شهـرداریها در مقام مقایسـه با حسـابداری بازرگانی جزئی از حسابداری دولتی میبـاشد وکلـیه خصوصیـات قائل شده در کتـب و منابـع مخـتلف حسـابـداری دولتی در مورد حسابداری شهـرداریها نیز صـادق است ولی حسـابداری شهرداریهـا در مقایسـه با حسـابداری دولتـی دارای ویژگی خاص میباشد.
دستگاه های اجرائی دولتی که اعتبار بودجه برنامه ای آنان از محـل اعتبار کل کشور تأمین و پرداخت میگردد ایجاد کننده تعهدات و پرداخت کنندة هزینـه های انجـام شـده خـواهنـد بود و هزینـه های انجـام شده را در دفاتر خود ثبت مینماید و درآمد دولت در دستـگاه دیگـری متمـرکـز میگـردد. در صورتیکـه در شهـرداریها حسابداری درآمـد و هزینـه در یک واحد مالـی مجتـمع و در دفـاتر منعـکس خواهـد شد و میتـوان حسـاب های درآمد شهـرداری را توأم یـا غیـرمتمـرکز و به طور جداگانه عمل نمـود.
فهرست :
مقدمه
روش حسـابداری
روش نگهـداری حسـاب
حسـاب اختصـاصـی
بودجه
تهیـه و تنظیـم بودجه
تصویب بودجه
اجـرای بودجـه
تفــریغ بودجـه
طبقـه بندی بودجـه
حسابهای عمومی
تنخواه گردان
مطالبـات از حسـاب مخصـوص
درآمـدهای پیش بینی شـده
مازادبودجه
ذخیره مطالبات قابل وصـول
پیش دریافتها
ذخیرة مطالبات مشـکوک الوصـول
حسابهای انتظامی دارایی های ثابت
تنخواه گـردان حسابداری
پرداخت سایر هزینه ها
کاهش یا افزایش تنخواه گردان حسابداری
بدهکار بستانکار
وام دریافتی و سایر منابع اعتبــار